Svenska i 5:an

4/4
Här visar vi några bilder från arbetet med boken ”Uppdraget”. Det är en otroligt bra bok som utspelar sig i gränstrakterna mellan Sverige och Norge under andra världskriget.

22/3
I svenskan jobbar vi nu med tidningen Lyckoslanten. Bl.a. Har vi jobbat med hur man skriver en instruerande text.

27/1 Vi jobbar med boken ”Glasbarnen”


14/12 + 20/12
Några exempel på tidningstexter.

Notis av Stella och Ellika

Vi har fått 15 stjärnor!
Den 16/12 kl 9:30 är det äntligen klasskul med femman Vi ska titta på film ” Jumanji ” vi ska vara i femmans klassrum. Vi får ta med oss godis, chips, läsk, myskläder och dom som vill får ta med sig gosedjur.
Av: Ellika och Stella!

Den 24/11 åkte hela mellanstadiet med bussen till Örebro länsteater/nya Kina . För att vi skulle titta på pojken med resväskan. Staten har gett pengar till kommunerna för att de ska ha råd att erbjuda skolelever kulturupplevelser.
Av: Ellika och Stella

Astrid och Ellen
När klass 5 badar!

Vi började med att samlas i klassrummet klockan 08.00 och gick igenom hur dan skulle va. Sen gick vi till bussen som står och väntar på oss. Klockan 08.05 åker bussen här ifrån till Hallsberg. Sen är vi framme i Hallsberg. Då går alla ut ur bussen och går in i badhuset. När vi är inne i badhuset går killarna och tjejerna och byter om men vi byter inte om i samma omklädningsrum. När alla är klara så går vi till den som ska ha oss.

FRÅGOR
1. Vad tycker du om att en klass kommer och simmar här?
2. Hur många jobbar här?
3. Har du någon gång fått livrädda någon?

SVAREN PÅ FRÅGORNA!
1. dom tycker det är jätte bra.
2. 8 stycken
3.Nej, jag har inte jobbat här så länge och det har inte hänt när jag har jobbat där. Sa han som vi ringde.

Nu har vi fått svar på frågorna. Nu tänkte vi berätta om när vi badade. Vi började med att samlas. När alla har byt om till badkläder, då berättar dom vad vi ska göra. Dom börjar med att säga att tjejerna är i en grupp och killarna i en grupp. Tjejerna börjar med att simma längder och killarna övar på livräddning och sen när vi är klara så byter vi så tjejerna livräddar och killarna simmar. när vi är klara så får man bada hur man vill. Alla hoppade från trean nästan hela tiden och alla hade kul. Sen gick vi och duschade. Sen åkte vi till skolan och hade vanliga lektioner.

Krönika av Klara och Matilda

Vi vill ha roligare lektioner!

Vi sitter där på lektionen, läraren bara babblar och babblar. Det blir tråkigare och tråkigare. Jag försöker att hålla mig vaken men till slut råkar jag somna. Jag vaknar när alla andra går ut på rasten. Läraren kollar på mig och frågar:
-Varför sov du?

-Lektionen var ju så tråkig.

-Men hur ska vi göra för att det ska bli roligare?

-Att vi inte alltid jobbar i böckerna eller att vi leker något som man lär sig av.

-Vi kan försöka göra så men jag kan inte lova något.

Av:Matilda och Klara

Artikel av Annie och Johanna
Sanningen bakom idrottsläraren…

Patrik Karlsson, idrottslärare och idrottare. Gillar barn och ishockey. Läs om sanningen..
Patrik Karlsson idrottslärare på Fredriksbergsskola. Började jobba som idrottslärare för han tycker om sport och barn. Han har alltid varit intresserad av sport och förutom jobbet idrottar han 2 gånger i veckan. Hans favoritsport är ishockey. Han tycker han var bättre på ishockey när han var yngre. Han älskar sport.
Av: Annie och Johanna

Insändare av Linnea och Alicia
Var vill du vara?
På Fredriksberg får förskoleklass till 6:an vara på både fram och baksida.På baksidan brukar Förskoleklass till 2:an vara. Och på framsidan brukar 3:an till 6:an vara. Man får vara var man vill sedan cirka en månad sedan. Det har blivit så att flest personer är på framsidan. Vi tycker att man ska få vara på båda sidorna för att man kan få mera nya kompisar, nya saker att göra och leka nya lekar tillsammans på rastaktiviteterna. Som är på lunch rasten. Rastaktiviteter är när man leker lekar som rastvakten innan har bestämt. Vi tycker det är extra bra med rastaktiviteter på rasterna för att man samarbetar när man leker så då är sannolikheten större att man får en eller fler nya kompisar. Så vi tycker att man ska få fortsätta vara på båda sidorna. Av: Två tjejer i 5:an

Sportreferat av Samuel, Mattias och Jamie
Hård fotbollsmatch på rasten!

Matchen spelades på förmiddagsrasten i tisdags.
Det var 6:an mot halva 5:an 4:an 3:an Och 2:an och Lagen var inte så jämna. Men det gick bra ändå. De som kämpade på bäst var Alvin och Ville. Denna dag fanns ingen domare. Det skulle behövas en domare för ibland blir det oschysst spel. Och denna match var det lite bråk för sexorna tyckte inte att lagen var tillräckligt. Några minuter in i matchen så missade en spelare i trean mål på mycket nära mål. Besvikelsen var stor bland medspelarna. En stund senare sköts bollen över stängslet ut på vägen. Det hade kunnat bli en farlig situation men ville hämtade bollen på ett säkert och smidigt sätt. När det var dags att gå in på lektionen så var ställning 3-4 till sexorna. De visade inte så mycket känslor över vinsten.

Recension av Inmurade, Ollmark av Natte och
Vi ger den 3 av 5 poäng. Vi tror boken skulle bli bättre om det var mer verklighet i den. Det dåliga med boken är att datorn gick sönder. Vi tyckte det var roligt när han spelade på datorn.Det var för många namn i boken så det blev svårt att veta vem som var vem.Vi tyckte den var ganska bra men ibland blev den lång tråkig.Vi kollade hur många som tyckte boken var bra eller dålig 19/19 tyckte boken var bra.

Artikel av Melvin och Hugo

Mobilförbudet

Det var på Fredriksbergs skola som ligger i vretstorp,
Som några elever efter sommarlovet började ta kort med sina mobiltelefoner på varan utan att fråga. Det togs många bilder och flera av dem lades upp på sociala medierna. Lärarna försökte stoppa de som tog kort med sina mobiltelefoner men det lyckades inte. Så nu får eleverna bara använda mobiltelefoner innan klockan 08:00 och efter 13:30 förutom på måndagar och onsdagar då är det efter 14:30. Men det här kan ändras, för nu försöker några elever samla in namn för att få tillbaka mobiltelefonerna. Det är 4:an, 5:an och 6:an som lider mest. Cirka 60% av de 14 vi frågade vill ha mobilerna hela dagen.
Eleverna tycker lite olika
AV Melvin Sjödin och Hugo Agartsson.

25/11

Vi gör vår klasstidning!
img_1500

24/11
Vi var på teater ”Pojke med resväska”.
Eferbearbetningen bestod av en diskussion i par och sedan helklass. Eleverna hade massor med kloka och intressanta tankar. För att få med alla har jag mer och mer börjat använda namnlappar. Dock ser jag till att de alltid har fått chans att tänka/diskutera/förbereda sig. Nu upplever jag en mycket större delaktighet och att talutrymmet fördelas mer rättvist.
Här ser ni diskussionsfrågorna:
img_1526

27/4
Vi är konstnären och målar våra inre bilder från ”Mardrömsakademien”. imageimageimageimageimageimage
8/2
Så här kan en planering för ett arbetsområde se ut när jag presenterar den för eleverna. Det är en utmaning att försöka få läroplanen med centralt innehåll och bedömningskriterier att kännas begripligt för alla.

Boken vi jobbar med nu är en i serien ”Diary of a wimpy kid/ Dagbok för alla mina fans. Det är en väldigt populär serie böcker för denna åldersgrupp. Jag har lyckats få tag i 13 ex av samma bok så vi kan läsa den på ett väldigt flexibelt sätt.

PLANERING

Dagbok för alla mina fans; Roderick regerar, Kinney
Utifrån en gemensam bok kommer vi, under ett antal veckor färdighetsträna. Vi kommer öva på att läsa, tala och skriva . Vi kommer också jobba med ordförråd och lite grammatik. Avslutningsvis kommer vi se filmen och diskutera den i grupper utifrån några givna frågor.
Bedömning.
Jag kommer titta på om du kan/har
• läsa med flyt
• göra en enkel sammanfattning
• skriva en begriplig text
• kombinera text och bild
• delta i en diskussion och då uttrycka egna åsikter
• utökat ditt ordförråd

Feedback
Du kommer få feedback från mig på ovanstående punkter och reflektera över din egen insats.

17/11

Vi har läst den fantastiska boken ”Men finns ändå” av Petter Lidbeck. Den inspirerade till många samtal. Vi var också ”Konstnärer”. Se nedan

image

image

image

image

 

15/10

Idag gjorde vi en gemensam utvärdering/bokrecension av  högläsningsboken ”Julian och Jim”, Det är fortsättningen på ”Pappa Polis”. Böckerna är skrivna av den fantastiska barnboksförfattarinnan  Laura Trenter.

Eleverna uttryckte stor besvikelse över att det inte finns någon tredje del i serien om Julian. Deras uppgift blev då att skriva ”3:an”. Vi spånade lite kring olika ideér för att det skulle bli lättare att komma igång.

image

image

 

 

 

 

Vi har varit ”Konstnären” och målat våra inre bilder från boken ”Pappa Polis”

image

 

Det här säger läroplanen att vi ska jobba med! Kunskapsväggen hjälper eleverna att bli mer medvetna om vad vi jobbar med, varför och vilka mål vi ska nå.

image

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *