NTA 4

Vid den första NTA-lektionen fick alla rita hur de trodde att en glödlampa fungerar. Målet med övningen var att träna den kommunikativa förmågan. Det är inte alltid så lätt att få fram på en bild hur man tänker men jag tycker de lyckades bra.

Före vi börjat med NTA-temat

Före vi börjat med NTA-temat

Sedan har vi haft olika genomgångar om glödlampans funktion och även arbetat med begrepp som elektroner. Vi har pratat om vad el är. Sedan fick de göra en bild igen på en glödlampa.

Ny bild på glödlampan

Ny bild på glödlampan

Vi samlades och tittade på de olika bilderna och så fick vi träna på att ge varandra två stjärnor och en önskan angående hur bra man förstod bilderna.

Uppgift:

  1. Teknikutvecklingensarbetets olika faser
  2. Konstruera en strömbrytare
  3. Montera den i ficklampan

Mål: Att känna till tecknikutvecklingsarbetets olika faser samt beskriva arbetsprocessen. Att veta hur man kan bryta en elektrisk krets.

 

image

Snurrströmbrytaren

image

Ritning på snurrströmbrytaren

Uppgift:

  1. Koppla en krets där lampan lyser.
  2. Gör en ritning av kretsen.
  3. Bygg en enkel ficklampa.

Mål: Att kunna göra en skiss med hjälp av symboler. Att kunna koppla en sluten elektrisk krets

image

Att koppla en sluten krets

image

En ritning med symboler

image

Vi byggde en ficklampa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *