NO gamla 6an

Nu har vi en ny NTA-låda i klassen. Den heter magneter och motorer. Vi har kopplat samman detta med kemi och gjort ett tema med fysiken. Det kommer vara en större argumentationsuppgift om energianvändning. Sedan kommer vi testa de andra förmågorna under NTA-arbetet.

Pedagogisk Planering – Magneter och motorer

Nu startar vi ett nytt tema i biologi. Vi kollade tillsammans i läroplanen vilka områden i det centrala innehållet som vi har kvar. Vi gick igenom vilka förmågor vi skulle använda och hur eleverna ville redovisa sina kunskaper. Vi startade med att se en film som heter Det skräddarsydda barnet:

Det skräddarsydda barnet

[vsw id=”https://www.youtube.com/watch?v=oHlrtD7WqP8″ source=”youtube” width=”425″ height=”344″ autoplay=”no”]

 Eleverna valde själv arbetssätt och och vi startade med att arbeta med förmågan att ta ställning och granska information. Denna planering gjorde vi:

Det skräddarsydda barnet

 

Kolla in hur vi arbetar på mellanstadiet med energiprincipen:

Vi har tränat på att resonera och observera. Vi har också tittat på elevexempel och kollat hur de blir bedömda. Varje elev kommer få personlig feedback på sin text. Det kommer vara ”två stjärnor och en önskan”.

imageimageimage

 

image

 

Så här såg det ut efter några dagar. Vad kan det bero på 😉

 

image

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *