NO 5an

Vi arbetar med att kommunicera naturvetenskap: pedagogisk-planering-kommunicera-kemi

 

image

Helt lika bilar, vi följde instruktionen noga. Lite olika ritningar men ändå bra.

image

Det var svårt att bygga för det fanns inte så många vinklar att titta på.

image

Det var lite svår att se på ritningen, De flesta ritningar var uppifrån. Kunde varit mer färglagda.

image

Det var svårt att se att de röda och gröna skulle vara lösa. Annars var ritningen ganska lätt att följa

image

Ganska lätt att bygga men några delar saknades.

image

Det var väldigt lätt att bygga. På en ritning fattades en del men det gick att bygga ändå.

Nu har vi dragit igång med en ny NTA-låda som heter Rörelse och konstruktion. Vi kommer fokusera på att arbeta naturvetenskapligt vilket betyder att man gör en sak i taget och är noga att följa instruktioner.

Här finns den pedagogiska planeringen: pedagogisk-planering-nta-rorelse-och-konstruktion

image image image image image image

Just nu arbetar vi med att planera egna experiment och kommunicera naturvetenskap. Vi har också tränat på att skriva faktatexter. Läs mer på fliken: https://fredriksbergmellan.webbstjarnan.nu/experiment-med-friktion/

Här kan du läsa den pedagogiska planeringen som också ligger på EdWise: kommunicera-naturvetenskap

imageNu har växterna gått i knopp! Synd att det är lov nästa vecka så vi missar blomman. Men vi har satt några plantor senare som vi kan kolla på.

image

Det växer så det knakar

image

Plantering av fröer

 

 

image

Hjärtbladen börjar komma fram

Vi har lärt oss de olika stadierna hos växten, frö, grodd och hjärtblad. Vi har kollat vad som händer om man lägger ett stort frö i vatten över natten. Ser ni grodden som har tittat ut?

image

Torr och jättehård

image

Mjuk och här ser man att grodden tittat ut

Vi har gjort delavstämningen om hallonbusken. Uppgiften löd ungefär såhär:

Du har en fin hallonbuske utanför din farfars sommartorp. Enda problemet är alla insekter som sticks och stör när man ska plocka de goda hallonen. Då sätter farfar upp en insektsfångare och så är alla insekter borta. Men vad har hänt!?? Det kommer inga hallon på busken. Varför? Och vad skulle du vilja berätta för farfar?

Här finns en länk till hur vi jobbar med självbedömning av texterna:

https://www.educreations.com/lesson/view/elevexempel-hallonbusken/37122705/

 

Pedagogisk planering Natur och samhälle: Pedagogisk Planering klass 4 2016 Biologi Natur och samhälle

Kolla in hur vi arbetar med energiprincipen:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *