NO 4an

Idag har vi startat med den nya NTA-lådan Frö till frö.

BÖNAN

Vi la hälften av bönorna i vatten över natten. Sedan öppnade vi bönorna på mitten och kollade hur de såg ut inuti.

OBSERVATION

Torr böna: Hård, torr, mindre än den blöta. Grodden var på insidan. Svår att dela.

Blöt böna: blöt, mjuk, lätt att skära, grodden på utsidan, den blöta luktar mer än den torra.

Nu har vi startat upp NTA-lådan Det kretsar kring el. Läs gärna vår pedagogiska planering: pedagogisk-planering-nta-det-kretsar-kring-el

image image image

Naturvetenskapligt arbetssätt

  • Man gör en sak i taget
  • Man är lugn och försiktig
  • Håller sig till sin grupp
image

Här använder vi lampan och två sladdar från ledningsprovaren för att kollar om batteriet fungerar och det gjorde det.

image

Här använder vi batteriet från ledningsprovaren och testar lampan och den fungerar.

image

Här använder vi en av de extra ledningssladdarna för att kolla så inte någon av sladdarna är trasiga och då upptäckte vi att sladden närmast fönstret var trasig.

Vi arbetar med att kommunicera naturvetenskap. Just nu lyssnar vi på en spännande berättelse om Leia och björndjuren.

Se den pedagogiska planeringen som ligger på EdWise: kommunicera-naturvetenskap

15/9 Vi har läst kapitel 2 i Leia och björndjuren.

  • Rymdlandningen tog 7 minuter på Mars
  • Vatten skyddar mot strålning
  • Det finns satelliter i rymden som tar kort på olika saker.
  • Det finns en robot som heter Curiosity
  • Mars har två månar, ´Phobos och Deimos
  • Mars är röd för att ytan består av järnoxid.
  • Förr i tiden trodde man att det fanns marsmänniskor
  • Det finns mer vatten än man tidigare trodde på Mars.